8 proiecte vor primi finanțare la cea de-a 7-a ediție a Fondului Științescu Sibiu
December 6, 2024

În urma evaluării aplicațiilor de la Științescu Sibiu 7.0, opt proiecte primesc finanțare pentru deschiderea cluburilor și proiectelor de AI și STEAM în județul Sibiu. Valoarea totală a bugetului de la această ediție, care merge spre înființarea celor opt proiecte, este de 99.000 de lei. Evaluarea aplicațiilor a fost făcută alături de un comitet de selecție independent, format din oameni pasionați de știință și tehnologie.

Ediția din acest an a avut ca focus inteligența artificială, tema „Științescu meets AI” atrăgând interesul a numeroase proiecte din acest domeniu. Astfel, direcția AI devine o parte importantă a Fondului Științescu Sibiu, care va fi un catalizator pentru dezvoltarea abilităților tehnice și de inovare ale tinerilor și ar putea contribui la formarea unui ecosistem educațional mai conectat la cerințele viitorului. Proiectele care urmează să fie implementate pe parcursul ediției vor ajuta elevii să se familiarizeze și să înțeleagă aplicativitatea inteligenței artificiale, prin utilizarea programelor și a aplicațiilor de AI.

În continuare, prezentăm lista proiectelor selectate, în ordine alfabetică, alături de o scurtă descriere a fiecărei inițiative: 

  • AI-EduBot – GI al CȘEI Mediaș

Proiectul vizează/implică extinderea/diversificarea activităților clubului EduBot prin crearea unui mediu educational inovator și colaborativ. Inițiativa include formarea unui grup STEAM care îmbină robotica, electronica și activitățile creative DIY. Vor fi organizate săptămânal sesiuni interactive și ateliere practice în colaborare cu specialiști/voluntari, urmând să fie utilizate echipamente moderne-roboți și kituri de electronică. Scopul este de a transforma învățarea științelor într-o experiență captivantă și aplicată.


  • Biblioteca stiințifico-digitală – Asociația Stiințecu Hub 

Vor fi create 20 de cărți digitale folosind aplicația Bookcreators și StoryJumper. Fiecare carte va prezenta un om de știință/un inventator sau invenții care au schimbat lumea, dar vor fi și cărți pline de experimente (videoclipuri cu explicațiile științifice) care explică anumite fenomene. Unele cărți vor conține texte de lecturat, altele vor conține povestiri audio, în vreme ce altele vor fi traduse în limbajul mimico-gestual. Fiecare carte va avea un cod QR, iar afișe cu aceste coduri QR vor fi distribuite în școli.


  • CentiTech – GI Andreea Alexandra Bodea

Proiectul are ca scop studierea vieții în captivitate a speciilor Scolopendra subspinipes și Miriapodul gigant african, precum și monitorizarea atentă a acestora. Factorii externi ai mediului vor fi controlați și măsurați de către elevi pe parcursul a 5 luni, care vor urmări, totodată, comportamentul lor și realizarea de roboți din piese lego care să imite cele două specii.


  • De la știință la acțiune: Apa și ecosistemele din Colinele Transilvaniei – Asociația Colinele Transilvaniei

Inițiativa urmărește să implice elevii din județul Sibiu în descoperirea importanței apei în natură și în viața de zi cu zi. Ecosistemele acvatice din Colinele Transilvaniei sunt afectate de secete tot mai frecvente și de lipsa înțelegerii nevoii de utilizare sustenabilă a apei. Prin experimente practice și interactive, se dorește promovarea înțelegerii problemelor legate de apă, încurajarea găsirii de soluții pentru reducerea poluării și sprijinirea formării de obiceiuri responsabile față de mediu.


  • Implementarea de soluții educaționale inovatoare și tehnologii AI la Clubul de Robotică Independența – GI pentru robotică – Independența Sibiu

Proiectul propune soluții inovatoare, bazate pe AI, la Clubul de Robotică Independența, prin integrarea a două categorii de resurse educaționale inovative:

– Kituri educaționale de robotică performante pentru începători și avansați cu module de inteligență artificială ( AI) integrate.

– Crearea de lecții de robotică interactive, pe o platformă educațională modernă, care integrează asistenti virtuali cu funcție text-voce, suport personalizat, tutoriale, teste, monitorizarea progresului.


  • Little AI Dragons  – Asociația Pasionați De Tehnologie 

Odată cu popularizarea algoritmilor de inteligență artificială generative, există tot mai mult nevoia de a înțelege și de a utiliza algoritmi de inteligență artificială. De aceea, proiectul își propune să definească programe dedicate pentru a iniția copiii cu privire la algoritmii de inteligență artificială, astfel încât aceștia să înțeleagă cum se pot folosi de AI și tehnologie pentru a își croi o viață mai bună.


  • Monitorizarea pH-ului apelor și solului în Cisnădie – Învățare prin Știință Aplicată – GI Anda Maria Sănăuțanu-Iliuț 

Proiectul presupune măsurarea pH-ului apelor și a solurilor din Cisnădie, identificarea animalelor cu funcție de bioindicatori din zone cu diferite grade de poluare, prin utilizarea de echipamente moderne. Elevii vor fi implicați în prelevarea probelor, analiza rezultatelor și identificarea cauzelor poluării, dezvoltând astfel abilități științifice și ecologice.


  • RoboSteam Cristian – GI Toader Alemănuța 

Proiectul se va desfășura în acest an școlar, urmând să fie înființat un club RoboSteam Cristian, la Școala Gimnazială Cristian. Clubul va funcționa o dată la două săptămâni, scopul principal fiind de a stimula creativitatea, curiozitatea și abilitățile tehnice prin aplicarea științei și tehnologiei în contexte reale și inovative.

 

Membrii comitetului independent de selecție, care ne-au fost alături în acest an și cărora le mulțumim mult pentru toate eforturile și observațiile, sunt: Maria Denov, Sandra Kececi, Mircea Gherman, Daniel Ursu și Ioana Ciontea.  

Totodată, le mulțumim tuturor celor care ne-au susținut în acest demers și de-abia așteptăm să primim noutăți de la cluburile care se înființează la ediția Științescu 7.0.

„Educația STEAM nu este doar despre tehnologie, matematică și alte științe. Ea le oferă copiilor abilitățile de care au nevoie pentru a se dezvolta într-o lume în continuă schimbare, prin stimularea creativității și colaborării. Fondul Științescu Sibiu, ajuns la ediția cu numărul 7, a reușit nu doar să trezească interesul pentru științe, ci a contribuit la dezvoltarea unei comunități STEAM. Fundația Bosch România susține exact genul acesta de inițiative durabile în domeniul educației”, au transmis reprezentanții Fundației Bosch România, partner al Fondului Științescu Sibiu. 

„Angajamentul nostru pe termen lung față de Fundația Comunitară Sibiu și programul Științescu evidențiază dorința noastră de a susține dezvoltarea educațională inovatoare pentru tinerii noștri. Susținând acest program, ne dorim să inspirăm și să pregătim viitoarele generații să îmbrățișeze științele și tehnologia, contribuind la construirea unui viitor mai bun. Această susținere este, de asemenea, o reflecție a culturii noastre de la Visma, care prioritizează sprijinirea comunităților locale și încurajarea unui echilibru sănătos între viața profesională și cea personală. Suntem mândri să facem parte dintr-o inițiativă ce transformă pasiunea pentru educația STEAM într-o forță a progresului comunitar”, au transmis, la rândul lor, reprezentanții Visma Software Romania, partener al ediției 7.

—-

Fondul Științescu 7.0  este implementat în Sibiu de Fundația Comunitară Sibiu, în parteneriat cu Romanian-American Foundation, Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR, cu susținere din partea partenerilor locali Fundația Bosch România și Visma Software Romania, cu sprijinul Inspectoratul Școlar Județean Sibiu.